De kunst van schrijven is steeds zoveel te schrappen dat de bedoeling duidelijk wordt

Leesbare teksten

Google vriendelijke teksten

Websites op maat

Websites voor alle devices

Website teksten

We kunnen het niet genoeg benadrukken; de inhoud (content) van je website is één van de belangrijkste factoren van je website. Content is wellicht belangrijker dan de vormgeving van je site. De content is belangrijk voor Google om goed gevonden te worden én  belangrijk om de internetbezoeker op je site te houden.

 

In tegenstelling tot lezen van papier wil een website bezoeker in één oogopslag
zien of de site de informatie biedt wat de moeite van het lezen waard is.

Bezoekers zijn vaak gehaast en geneigd door te klikken naar andere sites.

Website teksten dienen daarom bondig, aantrekkelijk en 'scanbaar' te zijn.

Deel je teksten op in 'stukjes'.

Moeite met het schrijven van de juiste teksten?

 

Door het gebruik van de juiste zoektermen en passende teksten hou je
je bezoekers op uw site. En door het juiste gebruik ben je ook beter
vindbaar bij de zoekmachines. Het is dus een combinatie waar heel goed
over nagedacht moet worden.

 

Hulp nodig bij het schrijven van webteksten en zoektermen? We willen je graag op weg helpen. Neem contact op met ItDentity: bel 076 5212307 of

mail info@itdentity.nl.

ItDentity Visuele Communicatie 2017   |   Roland Holststraat 18   |   4819 HR Breda   |   076 521 23 08

Tips voor goede webteksten

 

Val met de deur in huis

Plaats de belangrijkste of meest actuele inhoud bovenaan het artikel. Zo maak je de bezoeker duidelijk wat hij/zij op de webpagina kan verwachten.

 

Stel de 'zoekvraag' van de bezoeker voorop

De meeste bezoekers komen met een concrete zoekvraag op een website. Speel hierop in door aan te sluiten bij de informatiebehoefte van de doelgroep. Dus stel jezelf niet de vraag; "Welke informatie wil ik aanbieden op mijn website?" maar draai de vraag om; "Welke informatie zoekt de doelgroep op mijn site?". Vraag je bij het schrijven van de website tekst dus voortdurend af: "Is deze informatie relevant?" en "Welke zoekvraag beantwoordt mijn tekst?".

 

De kunst van het weglaten

Als een bezoeker niet snel genoeg vindt wat hij zoekt, is hij weer weg. Dus schrap overbodige tekst. Zet folderteksten niet 1-op-1 op een webpagina. Maak hier korte teksten van. De volledige tekst kun je altijd aanbieden als een download of doorlink naar een andere webpagina. Pas het gebruik van vakjargon en (ambtelijk) taalgebruik aan op het kennisniveau van de doelgroep.

 

Schrijf 'scanbaar'

  • Maak korte paragrafen
  • Bedenk goede inhoudelijke tussenkopjes (dus niet 'Algemeen',
    'Inleiding' of 'Welkom op de site van...')
  • Maak veel gebruik van deze kopjes (h1, h2 en h3 tags)
  • Vermijd afkortingen
  • Let op taal- en grammatica fouten*
  • Maak gebruik van vetgedrukte of schuingedrukte woorden
  • Maak gebruik van veel witruimte
  • Maak gebruik van opsommingen
  • Vermijd lange tekstblokken, indien onvermijdelijk; gebruik interne
    links (links binnen de website) om het overzicht te vergroten.

 

* Soms kan het nuttig zijn om 'taalvouten' te maken. Als een woord of zoekterm vaak verkeerd wordt ingetikt, kun je hier weer juist gebruik van maken ;)

 

Verlies het doel niet uit het oog

Het gaat er immers om om de klant tot actie te laten komen. Dit kan door middel van;

  • Contact opnemen
  • Een offerte aanvragen
  • Inschrijven voor een nieuwsbrief
  • Een actie of enquête toevoegen
  • Maak het de bezoeker gemakkelijk met een duidelijke link of button naar de nieuwsbrief of het aanmeldingsformulier.

 

Maak gebruik van links

Voor bezoekers moet het duidelijk zijn naar welke informatie een link leidt. Eindig de tekst met links naar andere relevante content op de website. Op deze manier blijft de bezoeker op je website.

Wat kunt u verwachten van je website?

 

Moeite met het schrijven van goede website teksten?

Vereist

Vereist

Formulier verzenden...

Er is een fout opgetreden in de server.

Formulier ontvangen.

Vereist

Vereist

Vereist