Mobielvriendelijke websites scoren hoger

 

Met ingang van 21 april 2015 verbetert Google de mobiele zoekresultaten.
Waarom voert Google deze wijziging door en wat voor effect heeft dit op uw website?

Mobile first

 

‘Mobile First’ is het motto waar Google de afgelopen jaren meer en meer naar toe werkte. Binnenkort treedt de volgende fase in werking: mobiel-vriendelijke websites krijgen voorrang in de mobiele zoekresultaten van Google. Zelf zegt Google er het volgende over:

 

”Vanaf 21 april voegen we mobielvriendelijkheid toe als ranking factor. Deze wijziging is van invloed op mobiele zoekresultaten in alle talen over de hele wereld en zal een aanzienlijke impact hebben op onze zoekresultaten.”

 

Google past haar mobiele algoritme aan waardoor niet-mobielvriendelijke websites een lagere positie krijgen in de mobiele zoekresultaten dan websites die wél geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik.

Waarom voorrang voor mobiele sites?

 

Google wil bezoekers de beste en meest relevante zoekresultaten bieden, maar waarom is dat? Drie redenen waarom mobiel voorrang krijgt:

 

  • Meer mobiele dan desktop zoekopdrachten;
  • Mobiel heeft een cruciale rol in consumentengedrag;
  • Google wordt verantwoordelijk gehouden voor slechte mobiele sites.

 

Het doel van Google is dat gebruikers een optimale mobiele ervaring krijgen. Hieronder wordt verstaan dat:

 

  • Gebruikers op een smartphone niet hoeven te zoomen;
  • Gebruikers op een smartphone niet van links naar rechts hoeven te scrollen;
  • Knoppen en links goed klikbaar zijn op een smartphone.

ItDentity Visuele Communicatie 2017   |   Roland Holststraat 18   |   4819 HR Breda   |   076 521 23 08

Belangrijkste highlights

 

Zoals gezegd past Google haar mobiele algoritme aan. De meest belangrijke
highlights zijn:

 

  • De wijziging heeft enkel invloed op mobiele zoekresultaten, niet op desktop
    resultaten;
  • Mobielvriendelijkheid wordt beoordeeld op pagina-niveau. Als een website
    uit slechts een paar mobielvriendelijke pagina’s bestaat, dan profiteren
    enkel deze pagina’s van het nieuwe algoritme en niet automatisch alle
    overige pagina’s;
  • Realtime: zodra Google vaststelt dat een pagina mobielvriendelijk is,
    profiteert de website van de update;
  • Een responsive design heeft ten opzichte van een aparte mobiele site
    geen extra ranking voordeel.

 

 

Dient u actie te ondernemen?

 

Per website en webshop verschilt de noodzaak om direct mee te gaan met deze ontwikkeling. Voor een onderneming waarvan de bezoekers voornamelijk via desktop op de website/webshop komen, is de impact lager dan voor een website waar het merendeel van het verkeer via mobiel binnenkomt. Wanneer uw website een groot aantal organische bezoekers heeft welke via een mobiele zoekopdracht binnenkomen, is het van groot belang om op 21 april 2015 aan Google’s criteria te voldoen.
Hoe groot het aandeel organische mobiele bezoekers voor jouw platform is, achterhaal je via Google Analytics.

 

 

Hoe mobielvriendelijk is uw website?

 

Als je een indicatie wilt bekijken van de mobielvriendelijkheid van uw eigen website kun je dit hier inzien. Niet tevreden met het resultaat? Vul onderstaand formulier in voor meer informatie over responsive webdesign of, naast uw huidige website, een aparte mobiele website.

Meer weten over Google mobielvriendelijke websites?

Vereist

Vereist

Formulier verzenden...

Er is een fout opgetreden in de server.

Formulier ontvangen.

Vereist

Vereist

Vereist