Webdesign trends 2017

10 webdesign trends voor 2017

 

1. Atomic design

 

Geen nieuw idee maar wel heel bruikbaar voor website ontwerp. Atomic design is meer een manier van designen, een ontwerpmethode.

Hadden we eerst het huisstijl handboek, nu hebben we atomic design. Het idee is dat je bij juist consequent ontwerp dingen hergebruikt. Zoals atomen samen moleculen maken en moleculen samen organismen vormen. Stel je een knop, een zoek-icoontje en een tekstveld voor als atomen; de kleinste nog als zodanig herkenbare bouwstenen. Samen vormen ze moleculen, zoals in dit geval een zoekbox:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Diepte, hoogte en decoratie

 

Design beweegt zich van decoratief naar minimalistisch en weer terug. In de ene periode pimpen we alles op om in de periode daarna alles weer te strippen. In minimalistische periodes voelen we een voorkeur voor kaal, leeg en ruim. Na een poosje willen we weer wat anders en keert de versiering terug.

 

Voor wie het nog weet: vóór flat design was webdesign ontzettend 3D. De dropshadows en highlights dropen van het scherm af, zie het linkerrijtje in het plaatje hieronder. Toen werden de ontwerpen steeds platter; zoals in het middelste rijtje app- icoontjes hier beneden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De tijd van streng flat design is passé. De suggestie van driedimensionaal is weer toegestaan sinds material design. Zie het rechterrijtje hierboven. In het begin verontschuldigden we ons nog: het ging om puur functionele toevoegingen. Een rechthoek wordt immers beter herkend als knop wanneer je er een schaduwrandje onder plaatst...

De laatste tijd gebruiken we ook weer dropshadows en highlights omdat het 'lekker smoelt'. Ook versieringen als 'patterns' en 'rounded corners' worden weer gesignaleerd. We verwachten een wedergeboorte van decoratief, rijk en uitbundig ontwerp.

Benieuwd naar wat komen gaat!

 

3. Mobiel volwassen

 

Zat je 'vroeger' niet op 6 pizza's Hawai  te wachten als je er 5 niet van wilde, bestelde je zeker niet mobiel!

Die tijd is nu echt wel voorbij; ook het mobiele design is de pubertijd voorbij. Niet zo heel lang geleden was het nog lastig voor een webdesigner om een menu, submenu en wellicht nog wat subsubmenu's op een klein scherm te presenteren.
Het 'uitklaphamburger menu' is nu al volledig ingeburgerd. Grote foto's kun je op de mobiele versie beter weglaten, iconen zijn ruimtebesparend en overzichtelijk.

 

4. Fullscreen navigatie

 

Toegegeven; het is een extra klik of 'mouse-over' maar het 'hamburgermenu' op de desktopversie van de website zie je steeds vaker (zie ook deze website). Maar met de 'hamburgerklik' geeft de gebruiker aan dat hij wil navigeren; de website antwoordt 'OK HIER IS MIJN MENU!'. Geen subtiel webdesign maar 'straight-to-the-point'.

 

5. Hello flits, dag fotofilters

 

Het jarenlang aanbrengen van filters in je beeldmateriaal is nu voorbij! In de fotografie zien we nu de trend van flink inflitsen. Glimmende gezichten, schitterschilletjes op fruit, het mag! Erg fris, en niet meer zo 'soft'!

 

6. Voorkeur voor stevige slab serif fonts

 

Slab serif, wat is dat? Dat zijn schreef-letters (van die haakjes, ook wel serifjes genoemd) maar dan stevig en no-nonsense.

Rockwell, Clarendon en Courier doen het goed nu.

 

 

 

 

 

 

 

 

\

 

 

 

7. Heldere pastelkleuren

 

De favoriete kleuren van niemand; dat was vorig jaar de trend. Nu kiezen we weer voor heldere pastel.

Pantone noemt het 'A Mixture of Vitality, Relaxation and the Great Outdoors' en Sigma noemt het 'Rustige elegantie, Krachtig optimisme, Warme geborgenheid en Energieke natuur'. It's all in a name!

 

8. Geometrische vormen

 

Ontwerpen met een geodriehoek. Lekker lijntjes trekken en patroontjes maken. Driehoeken, zeskanten, ruiten en een incidentele parallellogram. Ergens voel je jaren ‘60 toen-modern en tegelijkertijd ook jaren ‘80 retro. Toch denken wij dat als je over tien jaar zo’n geruite Wehkamp-doos op zolder tegenkomt dat je verzucht: “Ohja, zo was 2017.”

 

9. Terug van weggeweest; de website als 'kunstboek'

 

Waren de websites in 2016 vooral schermvullend; in 2017 verwachten we een (bij voorkeur) wit kader om de website.
Het uitvullen van de website over schermbreedte is een precies werkje wat niet bij alle content kan. Deze trend zal voorbehouden blijven aan het 'neusje van de webzalm'.

 

10. Eén knalkleur

 

Knal eruit met slechts één kleur en een paar (bij voorkeur witte) letters. En een figuur die zijn best doet om de bezoeker te intrigeren.
Optimistische eenvoud, that's all!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Website '2017' laten maken?

 

Neem  contact op met Ingrid van ItDentity.

 

Bron: www.frankwatching.com.

 

 

 

Zorg dat uw website als basis goed in elkaar steekt

 

Voor alle websites is in eerste instantie belangrijk; zorg dat de basisstructuur van de website goed in elkaar zit! Websites worden tegenwoordig steeds meer visueel 'ingericht'. Dat wil zeggen dat er meer afbeeldingen voor tekst in de plaats komen. Grafisch gezien kunnen we dit alleen maar toejuichen. Maar voor zoekmachines is het bijzonder lastig om een afbeelding als IMG0072.jpg te indexeren als de zoekterm waar je op gevonden wilt worden!

 

Advies of hulp nodig?

 

Heb je advies of hulp nodig voor 'het nieuwe webdesign' en/of zoekmachine optimalisatie? Neem contact op met Ingrid van ItDentity.

 

Content strategy is trendy

 

En ook zonder goede 'content strategy' ben je verloren. 30 jaar gelden hadden bedrijven een strategie en een doel als ze een brochure gingen maken. Nu geldt dat nog steeds. 'Content strategy' is niets anders dan een hip woord voor iets wat al decennia lang bestaat. Ook hierover kan ItDentity je adviseren.

ItDentity Visuele Communicatie 2017   |   Roland Holststraat 18   |   4819 HR Breda   |   076 521 23 08

Contact opnemen?

Vereist

Vereist

Formulier verzenden...

Er is een fout opgetreden in de server.

Formulier ontvangen.

Vereist

Vereist

Vereist