Logo ontwerp 5 tips
ItDentity

ItDentity

Logo ontwerp, 5 tips

Wil je een professioneel logo laten ontwerpen? Een logo moet bij jou en je bedrijf passen. Het moet uitstralen waar je organisatie voor staat. Hier 5 tips waar rekening mee moet worden gehouden bij het ontwerp van jouw perfecte logo.

1. Logo kleurgebruik

Een huisstijl bestaat uit verschillende elementen. Wil je een logo laten maken dan is kleurgebruik één van de belangrijkste factoren als het gaat om herkenbaarheid.

Kleuren zijn belangrijk in design. Een kleur heeft vaak een associatie met een betekenis en toont het karakter van je bedrijf. Bewust of onbewust, het roept iets over zich af.

Combi kleuren blauw/geel of rood/geel stralen ‘goedkoop’ uit. Dit is een goede keuze voor het logo ontwerp van een prijsvechter bijvoorbeeld. Veel design merken of duurdere kledingmerken gaan daarentegen voor zwart. In al zijn eenvoud straalt dit weer klasse uit.

Logo goedkope kleuren

Kleur heeft een:

  1. Symbolische waarde
    Een gevoel of een associatie bij een kleur. Dit verschilt per cultuur of tijdperk. Rood kan worden geassocieerd met agressie, maar staat ook voor passie en warmte.

  2. Emotionele waarde
    Eigen voorkeur voor een bepaalde kleur. Gemoedstoestand en leeftijd kunnen hierin een invloed op zijn.

  3. Signaal waarde
    De boodschap van een bepaalde kleur. Sommige kleuren hebben een eigen betekenis.

Rood


Kracht
Warmte
Energie
Agressie
Gevaar
Passie
Macht

Coca-Cola – Lego – Netflix – Nintendo

Oranje


Positiviteit
Innovatie
Speelsheid
Modern
Jeugd
Humor
Vuur

Fanta – Nickelodeon – ING – Gulf

Geel


Waarschuwing
Communicatie
Zonnig
Geluk
Intelligentie
Vriendelijk


DHL – Nikon – SubWay – Jumbo

Groen


Harmonie
Vertrouwen
Leven
Frisheid
Groei
Natuur
Duurzaam
Rust

BP – Tropicana – Spotify – D66

Blauw


Ontspanning
Oprechtheid
Professioneel
Zakelijk
Integriteit
Kalmte
Rust

Philips – HP – Facebook – Rijksoverheid

Paars

Creativiteit
Spiritualiteit
Gezondheid
Rijkdom
Religie
Luxe

Hallmark – Milka – Whiskas – Yahoo

 

Roze


Vrouwelijk
Bemiddeling
Intuïtie
Motivatie
Passie
Liefde
Plezier

T-Mobile – Barbie – Cosmopolitan – Victoria Secret

Bruin


Mannelijk
Vertrouwelijk
Outdoor
Natuur
Stoer
Landelijk

UPS – M&M’s – Louis Vuitton – Nespresso

 

Zwart


Verfijning
Mysterie
Afstand
Magie
Kracht
Rouw
Puur

Apple – Adidas – Nike – Björn Borg

 

2. Lettertype (font)

Naast kleurgebruik is ook het lettertype van groot belang. Vaak valt of staat een logo met een goed lettertype. Het ademt gevoel en balans uit in het ontwerp.

Er zijn 2 categorieën lettertypes, namelijk:

  1. Met schreef
    Met schreef is een lettertype met pootjes. Schreefletters zijn uitermate geschikt voor lange teksten. Dit omdat ze rustiger overkomen. Schreefletters worden ervaren als traditioneel.

    Voorbeelden van lettertypes met schreef zijn: Times New Roman, Georgia, Palantino en Zachary.

  2. Zonder schreef
    Schreefloze lettertypes (sans-serif) zijn ‘zonder poespas’. Ze komen over als moderner en worden vaak voor websites gebruikt als ‘leestekst’ omdat ze makkelijker lezen. Zo wordt er voor deze website ook een schreefloos font gebruikt, namelijk Verdana.

    Voorbeelden van schreefloze lettertypes zijn: Arial, Verdana, Helvetica, Calibri, Myriad Pro, Bebas Neue, Univia en Futura.

Vaak hebben blokletters (kapitalen, hoodletters) een duidelijke boodschap. Bij een ‘handgeschreven logo’ denken we vaak aan creatief of modisch.

Logo en lettertypes

3. Woord- en beeldmerk

Als een logo enkel uit een woord bestaat, spreken we van een woordmerk. Als dit ondersteunt wordt met een beeld dan noemen we dat onderdeel een beeldmerk.

Zo kan een beeldmerk los van het woordmerk gebruikt worden en hoeven ze niet perse aan elkaar gekoppeld zijn. Een goed woordmerk kan krachtiger zijn dan veel design.

Wie herkent nu niet de ‘swoosh’ van Nike. Dit beeldmerk wordt dikwijls zonder de letters Nike gebruikt. En wie herkent dit logo nou niet. Zo wordt dit ook vaak bij automerken gedaan. Denk hierbij aan de ster van Mercedes.

Nike logo

4. Tijdloos

Het liefst wil je een logo wat een aantal jaar meegaat. Daarom ontwerpen we een logo bij voorkeur zo tijdloos mogelijk. Hypes komen en gaan dus zorg ervoor dat je logo niet trendgevoelig is.

Ook zie je dat ook grote bedrijven door de jaren heen hun logo aanpassen. Denk hierbij aan Apple, Google, McDonalds, KLM en Shell.

Logo redesign
Redesign logo

5. Formaat

Een logo wat heel breed ontworpen is, kan prima overkomen op je visitekaartje maar op je website bijvoorbeeld is dat niet heel handig. Daarom houden wij er met het ontwerp rekening mee dat het logo ontwerp goed overkomt op zowel off- als online media. Logo’s welke wij ontworpen hebben, krijg je aangeleverd als png, jpg en eps.

Waar gebruik je welk bestandsformaat voor?

  1. De png is een afbeelding zonder achtergrond. Deze wordt doorgaans op websites geplaatst.

  2. De jpg heeft wel een (witte) achtergrond. Deze kun je gebruiken in bijvoorbeeld een Word document of als onderdeel van je e-mail handtekening.

  3. De eps is een Vector bestand. Dit wil zeggen dat het logo schaalbaar is en altijd perfect wordt weergegeven. Dit bestand kun je waarschijnlijk zelf niet openen maar als je bijvoorbeeld bedrijfskleding laat drukken of balpennen, dan kun je de drukker dit bestand aanleveren.

Meer weten over ons logo ontwerp en prijzen van ons logo en huisstijl ontwerp? Kijk dan bij logo ontwerp.

Deel deze blog

Share on facebook
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Recente blogs

Scroll naar top